måndag 3 mars 2008

Jämnställdehet?

Idag råkade jag ut för något som ibland händer, trots att det är 2008, när man jobbar i en teknisk värld. Fast det här hände inte på jobbet.
Jag har som L råkat tappa en tangent på min laptop, s-tangenten, en som man använder ofta. Finurlig som man är funderar jag raskt på om man inte borde kunna köpa sig en ny tangent, eller rent av kunna få ut det här på garanti. Tangenter ska ju inte gå sönder.
Första stopp blir således en liten butik på hornsgatan bara för att kolla om det går att köpa lösa tangenter. Inne i butiken får jag ett glatt ja och han plockar fram ett numeriskt usbtangentbord för laptops... Redan där borde jag anat ugglor i mossen...
Förklarar då att nej jag vill ha en tangent till det tangentbordet som sitter fast i datorn. Han säger då att det inte går att köpa sådana, kontrar med att jo men eftersom mitt tangentbord inte ser ut som de brukar göra utan det ser ut som om det vore helgjutet. Då hör och häpna höjer han upp sin håriga snok i vädret och kisar elakt, väser sedan: "Du, jag vet vad jag pratat om! Fattar du?" det tog mig en liten stund att ta in vad han verkligen sa. (undermedvetet sa ha, du lilla gumman, du vet ju inget...) Jag hatar sådana inskränkta människor som inte fattat att tjejer också kan en del! Klart och tydligt till resten av kunderna i butiken, vänder mig mot min kollega, säger jag du L han vill inte hjälpa sina kunder och vi ska inte handla här! Min kollega var på väg in igen för att tala om för mannen att han faktiskt talat med en tjej som råkar vara tekniker. Jag avstyrde det med en ryck på axlarn och en kommentar om att han fattar nog ändå inte.
Jag vill här poängtera innan jag skriver något mer att jag inte sitter och trycker på några som helst rasistiska fördomar. Men i det här fallet kan man anta att hans syn på kvinnors kunnighet har något med hans ursprung och religion att göra.
Ringde förresten sen direkt till HPs support och rådgjorde med dem, det finns lösa tangenter att köpa och eftersom min laptop är ny så är det en garantigrej att byta ut tangenten.
Resten av eftermiddagen går åt till att snickra på kommentaren till mannen i butiken. Vad sägs om "Du, du har ingen aning om vad du pratat om!" och sen slänga igen dörren.

Jo jag ska maila banken också! Det verkar vara nått knas med hur det ser ut på mitt kreditkort. Jag vet att jag har ett, jag vet inte vart det är, jag har inte heller någon aning om vad koden är och ändå ser det ut som om jag har handlat på det!

Kram på sig

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh TACK, då vet jag att det finns lösa tangenter... har googlat länge nu, men vänder väl mej också till HPsupporten och hör med dem vem som säljer knapparna :-)

Nice :-)

Anade att det borde gå att köpa knappar till en laptop ;-) och jag är också kvinna hehe... tekniskt kunnig :-P