fredag 18 april 2008

Telia

Som bekant har vi ju tidigare haft lite problem med leveranser från Telia...
Men det faller så lätt i glömska när allt fungerar som det ska, men nu är det ju så att allt inte fungerar som det ska.
I veckan har vi haft "lite" problem med bild och ljud på vår TV. Helt plötsligt när vi kikat på något har bilden och ljudet försvunnit, endast texten och info om vad som skulle visats finns kvar. Den logiske här startar om all utrustning och väntar på inloggningen igen. Resultat? Jo bilden är lika svart som den var innan. (Tänker osökt på yrrol här... Plötsligt blev allting bara svart!)
Första gången gick jag och lade mig istället för att försöka vidare, tänkte att det går nog att kika igen imorgon. I morgon kom och gick utan att tvbilden förbättrats.
Slutligen fick jag nog och ringde till kundtjänst (sambon fick kolla driftinfo på deras webb först), Telias kundtjänst för er som inte vet kan man inte knappa sig igenom. Tydligen så uppfattas inte min röst om jag inte låter som om jag vore dödligt förolämpad, tanten i svararen säger bara förlåt jag uppfattade inte, hela tiden. Efter lite morr och fräs kommer jag fram till den del av samtalet där de kontrollerar att jag har utrustningen påslagen och att de får kontakt med den. Efter en minut kommer de tillbaka och talar om att nej det är inget fel på mina grejer och att de har kontakt med dem. Tanten frågar om jag vill gå vidare och tala med en person på kundtjänst, jo det vill jag nog för att även om ni inte hittar något fel så har jag ingen bild och inget ljud.
Rösten som möter mig i kön till personerna i kundtjänst informerar om att det för närvarande är problem med digitaltv tjänsten som orsakar ljud- och bildförlust. Ett sätt att tillfälligt ordna saken är att dra ut strömkabeln ur tvmottagaren och vänta en minut innan man startar den igen. När jag kunde se klart igen genom mitt lilla raseriutbrott undrar jag genast: "Varför finns inte denna information på deras web? Varför säger inte den töntiga tanten detta när man tragglat sig igenom stegen till support digitaltv?" Jag lovar att jag så fort det går ta mig ur det halvstatliga träsket Telia!
Undrar om det bara är jag som råkar ut för sådan här saker? Varför finns dessa människor överhuvudtaget? Eller snarare varför har de en kundtjänst när den ändå inte kan svara?

Det finns iof flera halvstaliga bolag som har kundtjänster där det arbetar människor som inte heller kan något. Jag felanmälde till två av våra leverantörer idag och på var och en av deras kundtjänster möttes jag av en människa som sa: vilken radiostation var det nu du ringde ifrån? Och sen nämnde vår huvudkonkurrents största station. Jag har så otroligt liten tolerans för den här typen av människor.

Tur att det är helg och att jag inte har jour. Hade jag haft det hade jag krävt åtminstone en persons avgång under kvällen.

kram

Inga kommentarer: