torsdag 22 mars 2007

Huset på plats


Då var huset på plats!

Kl 7.45 på fredagsmorgonen kom vi ut till vår tomt och förväntade oss en bunt förvirrade människor med ett hus i byggsats. Icke!

Alla fyra väderstrecken hade en vägg, med fönster, dörrar och allt. Det var en rätt underbar känsla att kila in över tröskeln till huset och se hur stort det är. Tidigare när vi gått omkring på plattan så verkade inte den så stor och vi funderade lite på hur allt ska få plats. Kan ju lugnt säga nu att det kommer inte att bli några som helst problem att få plats, vi kommer nog snarare att få köpa till lite möbler.

Tyvärr blev det hela lite försenat pga bilen med alla takstolar körde fast på vägen så det tog nästan 1 och en halv timme innan de kom loss och kunde hämta nästa del.Takstolarna lyftes på utan problem, dock var det en som var sprucken så den lagades snabbt med en planka på utsidan av sprickan. Vi ska själva sen klänga runt i taket och laga den andra sidan av stolen innan vi lägger isoleringen och sätter innertaket. Själva takskivorna skickades upp inifrån huset och spikades fast direkt. I måndags avslutades det arbetet med hjälp av en spikpistol. Mannen som spikade fast taket då var lite trött och satte av misstag fast även den nedersta delen av takskivan med pistolen så det måste vi lyfta för att få plats med den plåt som ska sitta ytterst ner mot hängrännan.

I måndags anlände även vår värmepanna, den riktiga som vi ska ha sen när huset är klart, vet inte riktigt varför vi fått den redan nu, det hade varit bättre om den kommit när kakel och klinkers är klart. Lastbilen som levererade detta kom inte hela vägen upp för vår väg och ställde således pannan så högt som han kom. Hela bekanskapskretsen kallades in och pannan släpades upp på plats utanför huset och plastades in med pressenning.

I måndags kom jag även på att det måste sitta en regel med tillbehör längst ut på takfoten, mot denna regel ska sedan en plåt fästas. Ovanpå denna plåt en distanskloss och sen en regel till och ytterligare en plåt. De första reglarna var inga problem att hitta, dock var det just de reglarna som var grunden till hur det övre lagret i brädhögen är uppbyggt. Efter detta konstaterande var det bara att börja bära, alla reglar till innertaket låg nämligen över mina reglar. 3 timmar senare var det färdigburet och jag laddade upp mina reglar på taket, då kom en hagelskur som följdes av blötsnö och jag åkte hem och tvättade istället.

I onsdags var det så dags för takpannorna att nedkomma. Med erfarenhet av hur långt lastbilen med pannan tagit sig var jag övertygad om att vi skulle behöva bära takpannor nere från vägen upp till huset. Till min glada överraskning kom lastbilen faktiskt hela vägen upp, dock lutade bilen för mycket för att kunna ta upp pannorna på taket direkt. Killen som levererade beklagade och förstod inte hur jag kunde le och se glad ut när han inte fick upp dem på taket, jag hade ju förväntat mig att bära från vägen =) En tegeltransportör beställdes till lördagen och allt är frid och fröjd. Halva släkten och massor av kompisar kommer och bär på lördag och söndag för att få dit alla pannorna. Bilder på detta kommer.

Förresten jag skulle ju göra ett besök på AvenueQ. Det rekommenderar jag att alla ska göra, fantastiskt vad det är upplagt för skratt på den gatan.

Ha det bra.

Inga kommentarer: