torsdag 11 oktober 2007

Inför slutbesiktningen

Nu vet vi vad vi har att göra!

Igår hade vi besök hemma av vår säljrepresentant från Myresjöhus. Det börjar dra ihop sig till slutbesiktning och vi tyckte nog båda att det var dags att gå igenom en del grejer ute i huset.

Jag visade de skador som vi har på fönsterträ och sådant, inga problem med dem för det skulle P fixa. Det kommer en kille från Nibe och ställer in pannan åt oss, det kan vara så att fläkten är för högt ställd från fabriken. Visade även att det blivit fel med placeringen av rören ur golvet i tvättstugan, vi valde att redan på ritningen flytta pannan men vår dåvarande representant glömde flytta på rören i grundritningen. Vi får se om det finns anledning att komma tillbaka till detta senare vid slutbesiktningen. Jag och sambon har även tyckt att våra ventiler, Fresh90 inte har suttit fast och att det har vinit i dem, förklaringen var enkel... Dela på dem och skruva fast i väggen =) De går att öppna och stänga men håll dem öppna! Så nu sitter de fast och de är tysta, vilken skillnad det blev kan jag säga. Nåja en del saker är enklare än man tror.
Vi kikade runt på det som kakelnissarna ska fixa och vi pratade om de spruckna kakelplattan samt det murbruk som finns lite här och där. (påminnelse, ring kakelnissen idag) Det är även så att det på kaklet i köket glipar lite vid en kontakt så jag måste komma ihåg att prata med dem om det också. Så nu har jag gjort en lista med de punkter som ska tas upp.
Vad gäller de rör som sitter på utsidan av huset vid utkasten från hängrännorna är det inte rör som är kopplade till dagvattnet eller stenkistan. Det är spolrör för avloppet det med... Hade inte en aning om att man behövde ha tre olika punkter att spola avloppet på... Fast det kanske visar sig att de är bra att ha en regnig dag när det är stopp eller nått =)
Det som vi måste fixa till besiktningen är takfotsbrädorna, men det är bara raka plankor som ska spikas upp. P tipsade om att vi skulle mäta ut hur brett det blir innan så att man kan justera på första och sista planka för att få ett jämnare utseende på brädorna. Om det inte är snöstorm i helgen kommer dessa plankor på plats.

Dags att återgå till jobbet igen då...

Nej, jo vi fick tv hemma igår! Helt fantastiskt bara man får tag på rätt människa på telia så kan de ordna problemet. Som bekant har vi försökt länge att få tv men vid de tillfällen som jag försökt prata med kundtjänst har de påstått att det skulle vara fel på vårt programkort. Jag har beskrivit det som var fel med bredbandet men de har inte trott att det kunde vara något liknande på tvsidan. Gissa vad det var för fel? Jo vår tvtjänst pekade på någon form av LAN så som man har i lägenhetsbyggnader inte i villor! En dag ordnades detta på.
När jag kom hem igår var tv naturligtvis det första jag provade... Fick upp att man skulle ange något kontrollnummer och idnummer, letade upp papprena och matade in en massa siffror. Meddelandet på tvskärmen blir, ditt kort är spärrat eller ej i drift, vill du veta mer kontakt telias kundtjänst. Vill jag veta mer? Tja... Klart man vill. Smått irriterad ringde jag kundtjänst som sa att jag nog fått fel koder på mitt lilla papper och programmerade raskt om kortet med nya koder som jag fick direkt! Igår kväll var det heligt tvtittande!

Ha det nu gott!

Inga kommentarer: