torsdag 26 juli 2007

Mycket har hänt!

Det har varit tunnt med inlägg från min sida. Anledningarna är många, mest för att det har varit en tid av många konflikter och massor av jobb ute i huset.
Den tråkiga delen med konflikter orsakas av att vi är många som jobbar samtidigt och alla är vi lika trötta och önskar att det vore klart! Inte missförstå jag älskar att jobba ute i huset men jag har inte suttit på min rumpa sen i mars, känns det som!
Konflikterna är lösta nu.
Mycket jobb har det blivit men att skriva om allt blir fantastiskt jobbigt så jag visar bilderna istället!

Många partiklar med slipdamm


Vips så började vi med att sätta upp köket!
Det finns inga bilder på hur vi målade taket för det lät vi någon annan göra. Snyggare, bättre och snabbare så.
Vi började med underskåpen till köket för att det var så det stod i beskrivningen. Dock hade det kanske varit bättre om vi börjat med överskåpen. Ett tips inför saker som ska sitta helt rakt:
Kolla att vattenpasset är helt! Vårt var det inte, det visade olika rakt beroende på vilken sida av passet man använde. Och det passet har vi ju inte använt någon annanstans i huset? (Typ varje liten del av väggar och annat är anpassade efter det, man börjar förstå hur en del väggar kunde bli så sneda.) ;)


Så här blankt och fint blev taket! Vi valde att låta måla med samma färg som man vanligtvis har i kök och våtutrymmen i vardagsrummet och hallen med eftersom de ytorna sitter ihop och vi inte ville ha den färskillnaden i taket.

Den här målade vi själva! Högblank 20/20 vit beckersfärg = Avtorkningsbar garderobsvägg!Kökets överskåp.
Visade sig vara svåra att sätta för mig och sambon, de var för tunga för att jag skulle orka med att finjustera sen de väl kommit på plats. Vi kallade in det tunga gardet med pappa och N.


De klarade överskåpen på en kvart och gav sig sedan i kast med att fästa underskåpen. Jag slapp lägga mig i överhuvudtaget oc h köket är på plats. Jag ägnade denna tid åt att plocka upp kyl och frys samt skåpet som ska innehålla ugn och micro.
Fläkten kommer på plats
Mitt arbete med kyl och frys
Mellan skåpen ser man ett mellanrum med luft =) Detta mellanrum ska fyllas med en vinhylla
Nu har vi börjat med dörrkarmarna!
Viktigt här är att se till så att man har kilar att hålla i karmen med. Dvs. en del skruvar ska bara in utan att ta med sig mer av dörrkarmen in mot regeln bakom.

Dörrkarm + dörr på klädkammaren i hallen / köket!
Tycker om att vi valde innerdör i formen polar vit, där det rutiga från köket (kvadrat vit, hth) går igen, samt att det är borstade stål handtag till båda.
Tapetsering!
Se till så att det finns ett långt bord och plast att täcka det med. Ta bort plasten när du skär.
Första våderna på plats i sovrum 2
Färgen ser konstig ut men mörknade till en snygg gröntonad beige färg! Känn på den blandningen. =)

Kika inte på färgen här för tapeten är inte riktigt torr ännu.


Färgen i Victors rum är lite mer obestämbar, det är nyansen efter den i sovrum 2 men den ser helt annorlunda ut. Anledningen till att vi valde en så intetsägande färg där är att vi tänkte ha massor med färg på annat och då kan det bli fel med mycket färg i tapeten.

När man bara har micro och inga tallrikar!
Nästa dag och snälla Grip lånar oss en tapetklistermaskin
Dock bör det tilläggas att den används av människor som är vana att använda den och inte amatörer som vi. Maskinen står oanvänd eftersom vi inte fick tapeten rak i maskinen och den då började äta kanter av tapetrullen. Jag har begärt en andra visning av maskinen så vi får se om den kommer till användning igen.
Nu har turen kommit till kontoret där vi valt en mer "vågad" tapet som pappa genast döpte om till swahili.
Själv tycker jag att den är fantastisk, när den torkar ser man att den skimrar i de gråa fälten.
Syster på flykt
En extra gipssiva sattes upp för att dölja en blivande lucka
Bilden ska snurras men eftersom jag är så snurrig glömde jag det.
Kontoret är klart och snart ska det börjas med fondväggar och annat skoj. Igår förlimmade vi de väggar som ska kläs med sk. "easy-up" tapeter. De tapeterna klistrar man inget på innan utan man limmar på väggen och sen sätter man dit våden. Vi förlimmar väggarna för att de ska vara mättade och inte suga upp det lim som är till tapeten. Använd en del vatten och en del vävlim
Vävlim
Så därja
nu har vi kommit fram till där vi är idag. Jag har ledigt från tapetandet för att åka iväg och kika på säng. Mamma och Pappa har ledigt för att vila sina kroppar. Pappa jämför tapetandet med ett pass på en step-up. Upp och ner för stegen och ner på knä och upp igen =)
Nu ska jag försöka att hänga med och skriva lite mer om vad som händer igen, fast, jag har ju semester så den mesta tiden ägnas ute i huset eller med andra bestyr. Det är ju flyttdags snart!
Kram på er alla ute i sommarsverige! Och vet att vi skulle inte vara så här långt utan en massa hjälp från våra nära och kära!!!

2 kommentarer:

Fröken Isakson sa...

Hua, vilket jobb ni lägger ner...men himla fint blir det :). Jag vet hur jobbigt det är att bygga/renovera och är inte avundsjuk. Men man får försöka tänka på hur bra det kommer bli när det blir klart :).

Trollisbo sa...

Tackar!
Jo det är en del jobb, men himla fint blir det. Kommer med bilder på det vi gjort idag snart.