torsdag 17 januari 2008

Göra slut? och stök

Det har varit lite stök ett par dagar...

Vi belev rejält skrämda i går (läs onsdag) av en herre från banken. Han meddelade oss att allt inte stod rätt till med bankfinanserna och att vi låg minus på vår byggkredit. Ni som känner mig vet att jag inte stressar upp mig för småsaker men nu knöt allt ihop sig och jag ilsknade till. Ilska har vi alla lärt oss att det inte hjälper så efter att ha stirrat på dörren en stund lugnade jag ner mig och sökte desperat vår bankklippa G. Efter det samtalet var jag lite lugnare.
Igår kväll söktes det efter felet som orsakade minuset, det bestod av två delar. Dels missade vi att öka på antalet hus som besiktigades i samband med sprängningarna och dels missade vår numera bortgångne säljare att dra bort de pengar vi tagit ut för att köpa kakel och klinkers. Dvs. Vi har fått pengarna av banken redan en gång sen har vi betalt motsvarande summa till säljarens entrepenad en gång till. Konstigt låter det men det ska nog lösa sig, som väntat vill inte/kan inte vår nuvarande representant prata med mig, trots att jag både ringt och smsát till honom. Ger honom till imorgon bitti innan jag börjar ringa efter honom igen. Det som även felar är att det ligger en spärr på banken outnyttjad, jag har fått en förklaring som jag förstår men att beskriva den här kommer att få er alla att stänga av datorn. (om man nu inte är banknisse förstås, eller bara jätteintresserad av ekonomi)
Så summa sumarum blev det lite minus på kontot men definitivt mindre än det som herren från banken kläckte ur sig.
Än en gång har människan på banken rett ut en oreda som vi denna gång varit med och skapat en liten del av. Tack vi uppskattar dig!

Det enda positiva i det här är att nu har jag en anledning att ta tag i en sak som jag länge funderat på. Hur ska jag göra slut med husbyggandet? Med det menar jag hur ska jag/vi kunna avsluta den här delen av vårt liv, nu när vi snart inte ska behöva ha kontakt med husföretaget mer. Man vill ju gärna lämna sådana relationer efter sig i ett någorlunda gott skick. Just nu ser jag inte riktigt hur det ska gå till...

För er andra som funderar på att bygga finns det något att lära här! Se för gudsskull till att ni har nummer och namn till er representants chef, se till så att representanten sköter sina åtaganden gentemot er och mot andra parter som banken. Om något förändras lita inte på att de som du betalar för att hjälpa dig de fakto gör det! Man bör ju kunna lita på att om man vill köpa saker själv och får en summa från sin representant som han säger sig ska räkna bort från en faktura ligg på honom/henne tills du sett att han/hon gjort det. Var inte så naiv som jag och lita på att det blir gjort.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra råd! Usch ja, ibland känns det som att det bara kommer till en massa utgifter hela tiden, jag hoppas innerligt att kreditivet kommer räcka till.