onsdag 13 juni 2007

just nu händer det inte mycket

För min del...
Denna vecka har sambon fått jobba själv ute i huset, jag har ägnat min tid åt att ta hand om vårt nuvarande hem. Trots allt måste man både äta och ha rena kläder. Snälla syster har haft fullt upp och har därför inte hunnit med att göra nya matlådor. Ska flörta lite med henne nu i veckan så får vi se hur det går...

Iof har jag ju inte släppt hussaker helt och hållet bara för att jag inte varit där. Vi begärde en offert från Telia för ca 3 veckor sedan, den ramlade ner i brevlådan under måndagen. En fin liten karta över vår och våra grannars tomter med en stor röd prick där de tycker att vi ska lämna av för telefon. Allt bra så länge tom. priset är rimligt, "endast" 7000 kr för att ansluta... Dock är fastighetavlämningspunkten(fint långt ord) placerad i det hörn av tomten där det endast finns berggrund. Varken vi eller Telia kan gräva ner en kabel där. Hoppet tänds av att det faktiskt finns ett nummer dit man kan ringa direkt om man har frågor, jag får nummer 5 i kön, fantastiskt, var beredd på 50. Fick prata med en trevlig dam och lyckades övertyga henne om att ingen kan gräva där, de vill ha anslutningen där för att det tydligen är fullt i en telestation. Hon i sin tur kontaktade en kollega som räknade om avstånd och allt annat vad det nu kan vara. Hon hörde av sig strax efter lunch för att meddela att nu har de flyttat punkten. Tokbra, vart frågar jag. Jo det finns en väg norrut på den karta du fick av oss, ja det är vägen upp till vårt hus, mitt på den vägen ville de att vi skulle lämna av. När de grävde för el och vatten passade på att lägga telerör också, självfallet går de hela vägen ner till infarten till vår tomt. Telefontiden för det här kontoret är 8-12 så jag fick vackert vänta tills imorse innan jag kunde kontakta dem igen. I morse hängde jag på låset och fick plats nummero 2 i kön. Förklarade lugnt och sansat att jo men vi har redan grävt ner rör för att göra anslutningen nere vid infarten, det känns lite onödigt att gräva upp de rören för att flytta dem. Han förstod och vips så gick det utmärkt att ansluta där vi redan lagt rören.
Passade på att i förbifarten även ta reda på hur jag måste gå tillväga för att skaffa bredband och tv till huset. Det går inte att göra nu då måste telefonen vara inkopplad först...
Inte ger jag mig, jag ringer till kundtjänst och frågar där istället. Jo telefonen måste vara inkopplad för att de ska kunna mäta kvaliteten på koppartråden! Jag upplyste om att det är en helt ny anslutning det handlar om och borde det då inte vara en koppartråd som klarar tv och bredband? Jo naturligtvis var det så, så nu har jag beställt TV, Bredband och telefoni som ska vara inkopplat och klart till v 33. Offerten skickar jag in direkt när jag kommer hem.
Då så då är det dags för lunch misstänker jag.

Ha det nu gott

3 kommentarer:

Fröken Isakson sa...

Skam den som ger sig :).

Vad spännande att bygga hus. Vill, vill, vill, vill också. Men det gäller hitta rätt tomt och pris. Vad bygger ni för hus?

Trollisbo sa...

Ett Myresjöhus, modell Melodi. Fast det heter visst Landsort numera.
Men det är roligt.

Anonym sa...

bra start