onsdag 6 juni 2007

Rapport från en spackelspade

Idag var direkt ingen vilodag.
Vi hade engagerat hela familjen, syster med sambo plus lilla V som också hjälpte till på sitt sätt. Tänk er en fyraåring som helt omotiverat får kladda hur mycket han vill med "geggamoja" aka. spackel. Tyvärr har man ju inte kameran med sig vid sådana tillfällen, men jag kan rapportera att han hamnade direkt i badkaret vid hemkomst!
I övrigt går spacklandet relativt bra, med två friska krafter idag så fick jag alla små skruvhål spacklade två gånger och själv fick jag roa mig med alla kanter och skarvar mellan gipsskivor. Vi använder som bekant pappersremsor istället för väv. Pappersremsorna är fantastiskt bra men ibland är det körigt att få dem att fastna ordentligt, de släpper gärna i kanterna och det blir lätt bubblor under remsan. Bubblorna torkar ut som tur är men om inte kanten fastnade första gången gör den det inte nästa spackling heller... Summa, se till så att man har bra med spackel där remsan ska sitta. För att undvika bubblor tryck till remsan ordentligt med typ en japanspackel.
Så här tjusigt blir det när det är klart... eller ja tjusigt och tjusigt det är en tur med slippapper kvar. Först ska det dock spacklas klart så att man kan städa ut huset en gång istället för flera.

I helgen var även Lillebror och svärfar nere från Sala, de lånade ut lite välbehövlig hjälp vid dragning av ventilationen och spacklingen. Med sig hade de väldigt goda nyheter. Sambo och jag har äran att bli moster och morbor igen i december. Lilla L får ett syskon. Så nu kan vi bara vänta och räkna bort J ur flytthjälp =) Grattis!


Ventilationen
Är klar! Har sagt att blider skulle komma så nu får jag väl ta och visa dem.


bilderna visar hur vår ventilation är dragen. Det är ett stamrör (Spiro 125) vartifrån ett mindre rör (Spiro100) går ut till den plats ditfrånluften skall tas. Vi har ingen mekanisk tilluft utan endast frånluft som också ska värma varmvattnet till golvvärmen. Pannan har ytterligare ett rör men det är en avluftning. Tilluften får vi från Fresh90 ventiler som sitter vid fönstren i hela huset utom i köket och badrummen. En ventil i rummen där det förväntas vara en person och två i de rum där man ska vara fler. Det svarta som sitter lindat runt röret är början på en ide om att ljudisolera ventilationen litegrann. Pa varje ställe som ett rör vilar mot en takstol sitter det lindat en gummiremsa för att ta upp eventuella vibrationer och på så sätt minimera ljud. Smart tyckte vi men vi får väl se om det ger någon effekt. (Fast skillnad kan vi ju inte höra för vi har ju inga rör utan gummi =)) Runt varje rör som går ner sitter det en plastring som är tätad mot plasten i taket, pappa kallade dessa passande nog för kondomer... Pannan som vi ska ha är av modell Nibe Fighter, en bra panna om man får tro en bekant som lever på att installera pannor. Det finns så klart en anledning till varför inget av rören som ligger här är isolerade. Det skall sprutas 40 cm lösull ovanpå. Avluftningarna och köksfläkten är däremot isolerade.
Köket kom ju för två veckor sedan men jag har inte kikat så noga på vad som egentligen kom. I söndags stod jag och pappa och gick igenom vart allt i köket ska sitta. Vi kikade extra på köksskivan som jag beställt i ek. Fast... Självklart var den skivan jag kikade på inte gjord i eklaminat utan i nån obestämbar gråspräcklig färg. Genast ringer jag ansvarig säljare som kikar i sina papper och konstaterar att jo men det står grå kvarts i hth´s papper. Jag har beställt ek, dundrar jag då. Han viker sig och jominsann i beställningspappret står det EK. Han gör en reklamation och hth ringer sen upp och berättar att just den skivan inte görs längre... Hur typiskt är detta? Pratade med en trevlig dam och jo de har en ny ekskiva som är snyggare. Beställd är den. Kom på när jag pratade med henne att vi ska ju faktiskt ha en skiva på den vägg som vi halverat på höjden. Skulle vara snyggt men samma sort skiva som på köksbänken. Prisförslag fick jag på en 2.50 m x 40 cm = 1600 kr. Efter lite mätande blir det nog en 30 cm skiva istället 40 kommer man att behöva springa runt.

Nej nu är det nanna dags, imorgon blir den 10 timmar spackling igen. Ha det gott

Inga kommentarer: