måndag 27 augusti 2007

Tar det aldrig slut?

En liten tystnad...
Som rubriken antyder verkar det som om problemen med huset aldrig tar slut. I fredags var det äntligen dags! Glada i hågen tog vi oss ut för att plocka ut och städa undan innan vi började bära in kartonger till huset. Varmvatten skulle ordna sig.
Nu blev det inte rikigt så...
Vi börjar med elen.
Man är ju inte så haj på hur allt går till, jag i min enfald trodde att nu när elektrikern är klar med sitt i huset så är det bara att ringa till energi & miljö och tala om att vi vill ha el till huset. Sagt och gjort, jag ringde och meddelade att vi till vårt nybyggda hus ville ha el. Inga probs vi kopplar på talade en trevlig tjej om för mig. Jag meddelar sambon som glatt meddelar elektriken. Elektrikern däremot var inte alls lika glad, för enligt vår föranmälan skall vår permanenta el inte kopplas in förrens på fredag den 31/8. Ehh, hur är det möjligt? Jag har ju pratat med rätt ställe? De lovade el! Det finurliga är att nej det kan de inte lova. Jag fick ett psykbryt och sambon fick ringa till elektriker som vackert fick komma ut och koppla in byggelen in i huset så att vi får igång pannan. Lite struligt, men som sagt vi kan nog ta på oss en del av det själva. Men det är förbenat dålig information. Nu är vi glada elen är på plats!
Och så går vi vidare med avloppet.
Eftersom det när vi spolade vatten i en kanna syntes en massa flagor i vattnet ringde vi till rörmokaren. Han i sin tur sa, spola i alla kranar och låt det rinna för det är koppar som ligger kvar i rören. Vi spolade...
I samma veva var killen från Relacom ute och installerade telefonen. Han kommer in och säger:"det står en fontän med vatten mitt i er väg, ska det vara så?"
Lugnt och sakligt på den frågan blev svaret, NEJ! det ska det inte. Vi rusar ut och inser att ur vårt spolrör rinner det vatten istället för att rinna ut i avloppet nere i vägen. Vi tar upp luckan och upp kommer frigolit och lera. (Som tur är har ingen hunnit börja använda avloppen ännu) Jag ringer vår grävare som säger att ibland blir det stopp, jag tar kontakt med kommunen som skickar ut Thomas med slambilen. Thomas spolar och spolar, allt vatten han spolar blir till lera i spolhålet. Efter en stund klarnar vattnet och jag kikar ner under bilen ner mot vägen. Där ligger allt vatten han har spolat! och istället för väg finns ett hål där vattnet spolats ut. Vi går ner och kliar oss i huvudet, Thomas frågar: har ni fått ert avlopp på kopplat? Ja, svarar vi, det skall vara färdigt!
Efter lite snabb kontakt med kommungubben Göran, visar det sig att de kan ha tagit dagvattenledningen och kopplat den på avloppet istället för det riktiga avloppet... Men om de gjort rätt så skulle vi få betala! Sjukt eller? Nåja då har vi konstaterat vad som är fel, men nej de kan inte åtgärda det idag utan först på måndag. Kan man bo en hel helg utan ett avlopp? Nej det kan man inte göra.
Så där står vi... inget avlopp och vi ska börja flytta nu!
Systerysters kille kommer med bilen och vi bestämmer att jo vi flyttar ut alla saker till huset och sen får vi bo någon annanstans. Mor och jag kilar upp och börjar göra det som vi skulle gjort innan avloppet visade sig. Vi plockar ut pappen från golven där vi ska ställa in saker och städar av golven. Torkar ut skåp och lådor samt ser till att garderoberna ordnar sig. Under tiden åker killarna till stan och börjar bära kartonger, dock blev det inte så många kartonger så de tar med de möbler som också får plats i bilen. Båda gör ett kanonjobb! och halva bohaget blir flyttat under en eftermiddag!
Efter detta är vi slut och bestämmer att det är dags att åka hem och sova, sover under lilla V´s säng. Madrass på golvet i all ära, men säng är skönare. Hoppade in hos syster och sa, "tjocka på dig, golvet är hårt!" =) Söndagen ägnades åt att enbart städa ur lägenheten! Det var något som gick strålande, återigen fick killarna lite att bära men det var lite och de gjorde det bra. Mor, jag och syster städade tills det blev färdigt. Det enda som nu återstår är att torka ur botten frysen som inte riktigt hann tina. Underbart skönt att vara av med lägenheten, nu ska bara nycklarna lämnas och skatboet besiktigas.
Så vad händer idag?
Jo idag har jag pratat med vår representant på myresjöhus. Kommunen hade hört av sig till honom eller om han ringt upp dem. Jag lämnade ett något desperat meddelande hos honom i fredags. Vi pratade och redde ut en del missförstånd, samt fick lite klarhet i vad som händer nu när vår ursprunglige säljare lite hastigt lämnade livet. Så efter samtalet med honom så känns det stora hela något lättare. Ska ta och ringa sambon för att undersöka hurvida han hört något från kommunen. Sen är det lunch och ännu fler möten.
Får se om jag kan bo i huset inatt?
Bilder kommer att komma, mitt i virrvarret var det inte någon som orkade ta kort!
Jag har många att tacka och säkert lika många att be om ursäkt. Jag har varit sur, tvär och grinig och det har inte varit någon annans fel än mitt.
Ses!

2 kommentarer:

Fröken Isakson sa...

Hua, era stackare. Inte precis vad man vill höra när man står där med flyttlasset. Hoppas att allt löser sig snabbt och smidigt. Tänkte utmana dig innan men gjorde inte det, känns som om du har fullt upp i alla fall.

Trollisbo sa...

fr. Isaksson

Hoppas jag med, att det löser sig. Det gör det nog, sambon fick jag inte tag på så jag har inte kunnat kolla upp det ännu.
Du får utmana mig i nästa vecka när vi förhoppningsvis har internet!
Det gick bättre med er flytt har jag sett. Skönt!